نتایج جستجو برای عبارت :

الحرب الناعمة في نهج البلاغة

بسم الله الرحمن الرحیم 
الحرب الناعمة فی نهج البلاغة 
شهر رمضان 1440هـ 


ت
عنوان المحاضرة
الرابط

1
تأملات فی الخطبة 28: الحرب الناعمة و أسباب ضعف الهمة فی مواجهتها 

2
تأملات فی الخطبة 25: خیانة الأمانة 

3
تأملات فی الخطبة 32: الحركة القهقرائیة للأمة الإسلامیة و أصناف الناس بعد النبی الأكرم صلى الله علیه و آله

4
تأملات فی الخطبة 145: اختیار المسیر و ترك البدَع

5
تأملات فی الخطبة 31 و 148 و 84: تحلیل نفسی لبعض من نقض العهد
بسم الله الرحمن الرحیم 
الحرب الناعمة فی نهج البلاغة 
شهر رمضان 1440هـ 


ت
عنوان المحاضرة
الرابط

1
تأملات فی الخطبة 28: الحرب الناعمة و أسباب ضعف الهمة فی مواجهتها 

2
تأملات فی الخطبة 25: خیانة الأمانة 

3
تأملات فی الخطبة 32: الحركة القهقرائیة للأمة الإسلامیة و أصناف الناس بعد النبی الأكرم صلى الله علیه و آله

4
تأملات فی الخطبة 145: اختیار المسیر و ترك البدَع

5
تأملات فی الخطبة 31 و 148 و 84: تحلیل نفسی لبعض من نقض العهد
بسم الله الرحمن الرحیم 
الحرب الناعمة فی نهج البلاغة 
شهر رمضان 1440هـ 


ت
عنوان المحاضرة
الرابط

1
تأملات فی الخطبة 28: الحرب الناعمة و أسباب ضعف الهمة فی مواجهتها 

2
تأملات فی الخطبة 25: خیانة الأمانة 

3
تأملات فی الخطبة 32: الحركة القهقرائیة للأمة الإسلامیة و أصناف الناس بعد النبی الأكرم صلى الله علیه و آله

4
تأملات فی الخطبة 145: اختیار المسیر و ترك البدَع

5
تأملات فی الخطبة 31 و 148 و 84: تحلیل نفسی لبعض من نقض العهد
207-  و من کلام له (علیه السلام)> فی بعض أیام صفین و قد رأی الحسن ابنه (علیه السلام) یتسرع إلی الحرب <امْلِکُوا عَنِّی هَذَا الْغُلَامَ لَا یَهُدَّنِی ، فَإِنَّنِی أَنْفَسُ بِهَذَیْنِ  یَعْنِی الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (علیهما السلام)  عَلَی الْمَوْتِ لِئَلَّا یَنْقَطِعَ بِهِمَا نَسْلُ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله).# قال السید الشریف : قوله (علیه السلام) املکوا عنی هذا الغلام من أعلی الکلام و أفصحه.#
 
 
خطبه 207-بازداشتن امام حسن ا
احادیث درباره رازداری


 
 
رازداری
یک اصل مهم است و وقتی کسی سخنی را نزد ما می گوید این سخن امانتی است در
نزد ما. پس باید امانت را به بهترین نحو نگه داریم. همه ما یک گاو صندوق
سیار با خودمان داریم که یکی از مهم ترین داشته هایمان، یعنی رازهایمان را
در آن نگه داری می کنیم. اما بعضی ها درب گاو صندوق دلشان به روی همه باز
است. در این مطلب مروری داریم به احادیثی گهربار از ائمه اطهار (ع) در مورد
راز داری.
امام علی علیه السلام:مَن کَتَمَ سِر
9-  و من کلام له (علیه السلام)
> فی صفته و صفة خصومه و یقال إنها فی أصحاب الجمل <
وَ قَدْ أَرْعَدُوا وَ أَبْرَقُوا وَ مَعَ هَذَیْنِ الْأَمْرَیْنِ الْفَشَلُ وَ لَسْنَا نُرْعِدُ حَتَّی نُوقِعَ وَ لَا نُسِیلُ حَتَّی نُمْطِرَ.
خطبه 009-درباره پیمان شکنان 
شناخت طلحه و زبیر (و اصحاب جمل) 
چون رعد خروشیدند، و چونان برق درخشیدند، اما کاری از پیش نبردند و سر انجام سست گردیدند، ولی ما اینگونه نیستیم، تا عمل نکنیم رعد و برقی نداریم، و تا نباریم سی
14-  و من کلام له (علیه السلام)
> فی مثل ذلک <
أَرْضُکُمْ قَرِیبَةٌ مِنَ الْمَاءِ بَعِیدَةٌ مِنَ السَّمَاءِ خَفَّتْ عُقُولُکُمْ وَ سَفِهَتْ حُلُومُکُمْ فَأَنْتُمْ غَرَضٌ لِنَابِلٍ وَ أُکْلَةٌ لِآکِلٍ وَ فَرِیسَةٌ لِصَائِلٍ.
خطبه 014-در نکوهش مردم بصره 
نقش عوامل محیط در انسان سرزمین
شما به آب نزدیک و از آسمان دور است، عقلهای شما سست و افکار شما سفیهانه است پس شما نشانه ای برای تیرانداز، و لقمه ای برای خورنده، و صیدی برای صیاد می باشید.
بسمی تعالی
 
میتوانید همگی منتشر کنید..
 
 
#آمریکا توی #عراق چه غلطی میکنه؟ آمریکا 11  هزار کیلومتر دورتر از مرزهایش در عراق و سوریه و #خلیج_فارس و #خاورمیانه چه غلطی میکنه؟  به خانه هایتان برگردید.. به #جنگ با ملتها پایان بدهید.. بگذارید جهان در آرامش باشد..
 
 
What's wrong with #America in #IRAQ ? What is wrong with America although it is eleven thousand miles away from its borders in Iraq, #Syria, the PersianGulf and the #MiddleEast? #Goback to your homes... End the #war with the nations... Let the World become rest and comfort
 
 
ماذا تفعل #أمریکا فی عراق بحق
 
امام علیعلیه‌السلام
اِلزَموا السَّوادَ الأَعظَمَ؛ فَإِنَّ یَدَ اللّهِ مَعَ الجَماعَةِ، و إیّاکُم وَ الفُرقَةَ؛ فَإِنَّ الشّاذَّ مِنَ النّاسِ لِلشَّیطانِ، کَما أنَّ الشّاذَّ مِنَ الغَنَمِ للِذِّئبِ؛
همراه جماعت مسلمانان باشید؛ زیرا دستِ خدا با جماعت است. از پراکندگى بپرهیزید؛ زیرا انسان جدامانده از مردم، طعمه‌ی شیطان است، چنان که گوسفند جدامانده [از رمه]، طعمه‌ی گرگ است.
 
* نهج‌البلاغة: خطبه‌ی ۱۲۷
47-  و من کلام له (علیه السلام)
> فی ذکر الکوفة <
کَأَنِّی بِکِ یَا کُوفَةُ تُمَدِّینَ مَدَّ الْأَدِیمِ الْعُکَاظِیِّ تُعْرَکِینَ بِالنَّوَازِلِ وَ تُرْکَبِینَ بِالزَّلَازِلِ وَ إِنِّی لَأَعْلَمُ أَنَّهُ مَا أَرَادَ بِکِ جَبَّارٌ سُوءاً إِلَّا ابْتَلَاهُ اللَّهُ بِشَاغِلٍ وَ رَمَاهُ بِقَاتِلٍ.
خطبه 047-درباره کوفه 
خبر از آینده کوفه 
ای کوفه! تو را می نگرم گویا چنان چرمهای بازار عکاظ کشیده می شوی، زیر پای حوادث لگدکوب می گردی، و حو
11-  و من کلام له (علیه السلام)
> لابنه محمد ابن الحنفیة لما أعطاه الرایة یوم الجمل <
تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ عَضَّ عَلَی نَاجِذِکَ أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَکَ تِدْ فِی الْأَرْضِ قَدَمَکَ ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقْصَی الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَکَ وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ.
خطبه 011-خطاب به محمد حنفیه 
آموزش نظامی 
اگر کوهها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش، دندانها را بر هم بفشار، کاسه سرت را
فقر مردم حاصل امتحان الهی است یا بی‌کفایتی حاکمان؟!
به روایت سید رضی رحمه الله حضرت امیر المومنین علیه السلام در نامه‌ای به جناب مالک اشتر رضوان الله علیه فرمودند:
«وَإِنَّمَا یُؤْتَى خَرَابُ الاَْرْضِ مِنْ إِعْوَازِ أَهْلِهَا، إِنَّمَا یُعْوِزُ أَهْلُهَا لاِِشْرَافِ أَنْفُسِ الْوُلاَةِ عَلَى الْجَمْعِ، وَسُوءِ ظَنِّهِمْ بِالْبَقَاءِ، وَقِلَّةِ انْتِفَاعِهِمْ بِالْعِبَرِ.».
همانا ویرانی زمین به دلیل تنگدستی مردم است و تنگدستی م
7-  و من خطبة له (علیه السلام)
> یذم فیها أتباع الشیطان <
اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاکاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِکَهُ الشَّیْطَانُ فِی سُلْطَانِهِ وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَی لِسَانِهِ.
خطبه 007-نکوهش دشمنان 
44-  و من کلام له (علیه السلام)
> لما هرب مصقلة بن هبیرة الشیبانی إلی معاویة ، و کان قد ابتاع سبی بنی ناجیة من عامل أمیر المؤمنین علیه السلام و أعتقهم، فلما طالبه بالمال خاس به و هرب إلی الشام <
قَبَّحَ اللَّهُ مَصْقَلَةَ فَعَلَ فِعْلَ السَّادَةِ وَ فَرَّ فِرَارَ الْعَبِیدِ فَمَا أَنْطَقَ مَادِحَهُ حَتَّی أَسْکَتَهُ وَ لَا صَدَّقَ وَاصِفَهُ حَتَّی بَکَّتَهُ وَ لَوْ أَقَامَ لَأَخَذْنَا مَیْسُورَهُ وَ انْتَظَرْنَا بِمَالِهِ وُفُورَه
38-  و من کلام له (علیه السلام)
> و فیها علة تسمیة الشبهة شبهة ثم بیان حال الناس فیها <
وَ إِنَّمَا سُمِّیَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لِأَنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ فَأَمَّا أَوْلِیَاءُ اللَّهِ فَضِیَاؤُهُمْ فِیهَا الْیَقِینُ وَ دَلِیلُهُمْ سَمْتُ الْهُدَی وَ أَمَّا أَعْدَاءُ اللَّهِ فَدُعَاؤُهُمْ فِیهَا الضَّلَالُ وَ دَلِیلُهُمُ الْعَمَی فَمَا یَنْجُو مِنَ الْمَوْتِ مَنْ خَافَهُ وَ لَا یُعْطَی الْبَقَاءَ مَنْ أَحَبَّهُ.
خطبه 038-م
متن شبهه
" لیست کامل زنان حضرت محمد«ص»:
1-خدیجه دختر خویلد 2-سوده دختر زمعه بن قیس 3-عایشه دختر ابوبکر 4-ام سلمه دختر امیه 5-حفصه دختر عمر بن الخطاب 6-زینب دختر جحش الاسدیه 7-جویریه دختر حارث 8-رمله دختر ابوسفیان بن الحرب 9-صفیه دختر حیی بن اخطب 10-میمونه دختر حارث الهلالیه 11-فاطمه دختر سریح 12-هند دختر یزید 13-عصما دختر سیاء 14-زینب دختر دیگر یزید 
تا ۴۶ همسر
شبهه 
پاسخ به شبهه
1️⃣ تعداد همسران حضرت محمد(ص) ۱۲ نفر بوده و برخی موارد ذکر شده در شبهه سندیت
12-  و من کلام له (علیه السلام)
> لما أظفره الله بأصحاب الجمل وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِی فُلَاناً کَانَ شَاهِدَنَا لِیَرَی مَا نَصَرَکَ اللَّهُ بِهِ عَلَی أَعْدَائِکَ <
فَقَالَ لَهُ (علیه السلام) أَ هَوَی أَخِیکَ مَعَنَا فَقَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِی عَسْکَرِنَا هَذَا أَقْوَامٌ فِی أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ سَیَرْعَفُ بِهِمُ الزَّمَانُ وَ یَقْوَی
 
از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نقل شده است که پیش از خلافتشان، در ضمن نامه‌ای به سلمان فارسی، چنین مرقوم داشتند:
«فَإِنَّمَا مَثَلُ الدُّنْیَا مَثَلُ الْحَیَّةِ لَیِّنٌ مَسُّهَا قَاتِلٌ سَمُّهَا فَأَعْرِضْ عَمَّا یُعْجِبُکَ فِیهَا لِقِلَّةِ مَا یَصْحَبُکَ مِنْهَا وَ ضَعْ عَنْکَ هُمُومَهَا لِمَا أَیْقَنْتَ بِهِ مِنْ فِرَاقِهَا وَ تَصَرُّفِ حَالاتِهَا...»
 نهج‌البلاغة، ص۴۵۸
 
«به‌راستی که دنیا مانند ماری است که لمس کردنش لطیف (و د
31-  و من کلام له (علیه السلام)
> لما أنفذ عبد الله بن عباس إلی الزبیر یستفیئه إلی طاعته قبل حرب الجمل <
لَا تَلْقَیَنَّ طَلْحَةَ فَإِنَّکَ إِنْ تَلْقَهُ تَجِدْهُ کَالثَّوْرِ عَاقِصاً قَرْنَهُ یَرْکَبُ الصَّعْبَ وَ یَقُولُ هُوَ الذَّلُولُ وَ لَکِنِ الْقَ الزُّبَیْرَ فَإِنَّهُ أَلْیَنُ عَرِیکَةً فَقُلْ لَهُ یَقُولُ لَکَ ابْنُ خَالِکَ عَرَفْتَنِی بِالْحِجَازِ وَ أَنْکَرْتَنِی بِالْعِرَاقِ فَمَا عَدَا مِمَّا بَدَا.
# قال السید الشر
 
امام علی علیه السلام: 
...یَشتَرطُ علَى الّذی یَجعَلُهُ إلَیهِ أن یَترُکَ المالَ على اُصولِهِ ، و یُنفِقَ مِن ثَمرِهِ حَیثُ اُمِرَ بهِ و هُدِیَ لَهُ ، و ألاّ یَبیعَ مِن أولادِ نَخیلِ هذهِ القُرى وَدِیَّةً حتّى تُشکِلَ أرضُها غِراسا .
 
ـ در وصیّت نامه اى درباره نحوه عمل با اموالش:
.... و بر کسى که این مال را به او مى سپارد شرط مى کند که اصل مال را نگه دارد و درآمد آن را در راه هایى که بدان فرمان داده شده و به آن راهنمایى شده است، به مصرف برساند
تصمیم بنی زبیر لعنت الله علیهم به سوزاندن بنی هاشم برای حفظ وحدت !!!
ابن ابی الحدید از علمای اهل تسنن می‌نویسد:
قال المسعودی و كان عروة بن الزبیر یعذر أخاه عبد الله فی حصر بنی هاشم فی الشعب و جمعه الحطب لیحرقهم و یقول إنما أراد بذلك ألا تنتشر الكلمة و لا یختلف المسلمون و أن یدخلوا فی الطاعة فتكون الكلمة واحدة كما فعل عمر بن الخطاب ببنی هاشم لما تأخروا عن بیعة أبی بكر فإنه أحضر الحطب لیحرق علیهم الدار.
مسعودی مورخ نامی می‌گوید: عبد الله بن زبی
شک در وجود خدا
 
  
آیا خدا وجود دارد ؟
 
«وَ سَمِعَ(ع) رَجُلًا مِنَ الْحَرُورِیَّةِ یَتَهَجَّدُ وَ یَقْرَأُ فَقَالَ نَوْمٌ عَلَى یَقِینٍ خَیْرٌ مِنْ صَلَاةٍ فِی شَکٍّ : امیرالمومنین(ع) شنید که مردى از حروریّه (خوارج) شب زنده داری کرده و در حال نماز و قرآن خواندن است، فرمود: با یقین خفتن بهتر از نماز گزاردن با شکّ است.» (نهج البلاغة/حکمت۹۷)
شک در وجود خدا
ادامه مطلب
30-  و من کلام له (علیه السلام)
> فی معنی قتل عثمان و هو حکم له علی عثمان و علیه و علی الناس بما فعلوا و براءة له من دمه <
لَوْ أَمَرْتُ بِهِ لَکُنْتُ قَاتِلًا أَوْ نَهَیْتُ عَنْهُ لَکُنْتُ نَاصِراً غَیْرَ أَنَّ مَنْ نَصَرَهُ لَا یَسْتَطِیعُ أَنْ یَقُولَ خَذَلَهُ مَنْ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ وَ مَنْ خَذَلَهُ لَا یَسْتَطِیعُ أَنْ یَقُولَ نَصَرَهُ مَنْ هُوَ خَیْرٌ مِنِّی وَ أَنَا جَامِعٌ لَکُمْ أَمْرَهُ اسْتَأْثَرَ فَأَسَاءَ الْأَثَرَةَ و
20-  و من کلام له (علیه السلام)
> و فیه ینفر من الغفلة و ینبه إلی الفرار للّه <
فَإِنَّکُمْ لَوْ قَدْ عَایَنْتُمْ مَا قَدْ عَایَنَ مَنْ مَاتَ مِنْکُمْ لَجَزِعْتُمْ وَ وَهِلْتُمْ وَ سَمِعْتُمْ وَ أَطَعْتُمْ وَ لَکِنْ مَحْجُوبٌ عَنْکُمْ مَا قَدْ عَایَنُوا وَ قَرِیبٌ مَا یُطْرَحُ الْحِجَابُ وَ لَقَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ وَ أُسْمِعْتُمْ إِنْ سَمِعْتُمْ وَ هُدِیتُمْ إِنِ اهْتَدَیْتُمْ وَ بِحَقٍّ أَقُولُ لَکُمْ لَقَدْ جَاهَر
إن علامة السفهاء السطحیّین على مرّ التاریخ، هو الجمود وعدم قابلیّتهم فی تشخیص الأهم عن المهم وعصیانهم على تغییر التكلیف. فإنهم یحترمون ظاهر القرآن مطلقا، ولو دعا إلى الحكمیة فی صفّین. ویحترمون دم المسلم مطلقا، ولو خرج على أمیر المؤمنین(ع). ومناسك الحج عندهم خط أحمر مطلقا، ولو كان الحسین(ع) مغادرا مكّة. والصلح مع العدوّ عندهم ذنب لا یُغفَر مطلقا، ولو كان الإمام الحسن(ع) قد اتخذ هذا القرار. لا یعقلون أن تارة یجب الصراخ وتارة یجب السكوت، وتار
21-  و من خطبة له (علیه السلام)
> و هی کلمة جامعة للعظة و الحکمة <
فَإِنَّ الْغَایَةَ أَمَامَکُمْ وَ إِنَّ وَرَاءَکُمُ السَّاعَةَ تَحْدُوکُمْ تَخَفَّفُوا
تَلْحَقُوا فَإِنَّمَا یُنْتَظَرُ بِأَوَّلِکُمْ آخِرُکُمْ.
# قال السید الشریف : أقول إن هذا الکلام لو وزن بعد کلام الله سبحانه و بعد کلام رسول الله (صلی الله علیه وآله) بکل کلام لمال به راجحا و برز علیه سابقا.فأما قوله (علیه السلام) تخففوا تلحقوا فما سمع کلام أقل منه مسموعا و لا أکثر منه
6-  و من کلام له (علیه السلام) 
>لما أشیر علیه بألا یتبع طلحة و الزبیر و لا یرصد لهما القتال <
>و فیه یبین عن صفته بأنه علیه السلام لا یخدع <
وَ اللَّهِ لَا أَکُونُ کَالضَّبُعِ تَنَامُ عَلَی طُولِ اللَّدْمِ حَتَّی یَصِلَ إِلَیْهَا طَالِبُهَا وَ یَخْتِلَهَا رَاصِدُهَا وَ لَکِنِّی أَضْرِبُ بِالْمُقْبِلِ إِلَی الْحَقِّ الْمُدْبِرَ عَنْهُ وَ بِالسَّامِعِ الْمُطِیعِ الْعَاصِیَ الْمُرِیبَ أَبَداً حَتَّی یَأْتِیَ عَلَیَّ یَوْمِی فَو
الإمامُ علیٌّ علیه السلام ـ فی ذَمِّ أتباعِ الشَّیطانِ ـ : اِتَّخَذُوا الشَّیطانَ لِأمرِهِم مِلاکا ، و اتَّخَذَهُم لَهُ أشراکا ، فَباضَ و فَرَّخَ فی صُدُورِهِم ، وَ دَبَّ و دَرَجَ فی حُجُورِهم ، فَنَظَرَ بِأعیُنِهِم ، و نَطَقَ بِألسِنَتِهِم ، فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ ، و زَیَّنَ لَهُمُ الخَطَلَ ، فِعلَ مَن قد شَرِکَهُ الشَّیطانُ فی سُلطانِهِ ، و نَطَقَ بالباطِلِ عَلى لِسانِهِ ! .
امام على علیه السلام ـ در نکوهش پیروان شیطان ـ فرمود :
الإمامُ علیٌّ علیه السلام ـ فی ذَمِّ أتباعِ الشَّیطانِ ـ : اِتَّخَذُوا الشَّیطانَ لِأمرِهِم مِلاکا ، و اتَّخَذَهُم لَهُ أشراکا ، فَباضَ و فَرَّخَ فی صُدُورِهِم ، وَ دَبَّ و دَرَجَ فی حُجُورِهم ، فَنَظَرَ بِأعیُنِهِم ، و نَطَقَ بِألسِنَتِهِم ، فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ ، و زَیَّنَ لَهُمُ الخَطَلَ ، فِعلَ مَن قد شَرِکَهُ الشَّیطانُ فی سُلطانِهِ ، و نَطَقَ بالباطِلِ عَلى لِسانِهِ ! .
امام على علیه السلام ـ در نکوهش پیروان شیطان ـ فرمود :
قداست شیطان رجیم نزد احمد غزالی صوفی!!!
احمد غزالی برادر محمد غزالی که هر دو از مشایخ صوفیه و عرفان‌های کاذب بودند، شیطان را اسوه و الگو شناخته و می‌گوید:
هر کس از ابلیس توحید نیاموزد، زندیقی باشد (یعنی کافر است)، موسی در عقبه طور با ابلیس برخورد [کرد] و از او پرسید: چرا به آدم سجده نکردی؟ گفت: حاشا که من به بشری سجده کنم و دعوی توحید کنم و آنگاه به دیگری جز وی التفات کنم!
جستجو در تصوف ایران، تالیف عبد الحسین زرین‌کوب، صفحه ۱۰۶، چاپ موسسه انتشا
توان عذرخواهی کردن با تمام خوبی‌هایش همیشه و همه جا کاربرد ندارد و گاهی اوقات مایه شرمندگی خواهد بود مخصوصاً وقتی برای دیگران ثابت شده است که دیگر ما اراده‌ای برای تغییر نداریم و صرفاً به گفتن جمله ببخشید عادت کرده‌ایم.اصلاح عملکرد و با زبان عمل جلو رفتن و حرف زدن همیشه بهترین گزینه است و دقیقاً همان چیزی است که نه تنها اعتماد و نگاه همسرمان را نسبت به ما عوض خواهد کرد بلکه بالاتر از آن از ما شخصیّتی پر صلابت و متین خواهد ساخت.امیرالمؤمنی
#دوستان عزیزی که نماز و روزه و ختم قرآن قضای اموات(ره) برگردنشان میباشد می توانند با مراجعه به منوهای بالای صفحه وبلاگ وارد گزینه نماز و روزه استیجاری شوند واین دین بزرگ را از خود ساقط کنند..  /\   /\
 
 
123-  و من کلام له (علیه السلام)> قاله لأصحابه فی ساحة الحرب بصفین<وَ أَیُّ امْرِئٍ مِنْکُمْ أَحَسَّ مِنْ نَفْسِهِ رَبَاطَةَ جَأْشٍ عِنْدَ اللِّقَاءِ وَ رَأَی مِنْ أَحَدٍ مِنْ إِخْوَانِهِ فَشَلًا فَلْیَذُبَّ عَنْ أَخِیهِ بِفَضْلِ نَجْدَتِ
١٣/١٣. عَلِیُّ‌ بْنُ‌ مُحَمَّدٍ، عَنْ‌ سَهْلِ‌ بْنِ‌ زِیَادٍ، رَفَعَهُ‌، قَالَ‌:
قَالَ‌ أَمِیرُ المُؤْمِنِینَ‌ عَلَیْهِ‌السَّلاَمُ‌: «العَقْلُ‌ غِطَاءٌ سَتِیرٌ (۱)، وَ الْفَضْلُ‌ جَمَالٌ‌ (۲) ظَاهِرٌ، فَاسْتُرْ خَلَلَ‌ خُلُقِکَ‌ (۳) بِفَضْلِکَ‌، وَ قَاتِلْ‌ هَوَاکَ‌ بِعَقْلِکَ‌، تَسْلَمْ‌ لَکَ‌ الْمَوَدَّةُ‌، وَ تَظْهَرْ لَکَ‌ الْمَحَبَّةُ‌ (۴)»(۵).
 
ترجمه:
١٣/١٣. على بن محمد روایت کرده است از سهل بن زیاد که آن را مرفوع
42-  و من کلام له (علیه السلام)
> و فیه یحذر من اتباع الهوی و طول الأمل فی الدنیا <
أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَیْکُمُ اثْنَانِ اتِّبَاعُ الْهَوَی وَ طُولُ الْأَمَلِ فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَی فَیَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَیُنْسِی الْآخِرَةَ أَلَا وَ إِنَّ الدُّنْیَا قَدْ وَلَّتْ حَذَّاءَ فَلَمْ یَبْقَ مِنْهَا إِلَّا صُبَابَةٌ کَصُبَابَةِ الْإِنَاءِ اصْطَبَّهَا صَابُّهَا أَلَا وَ إِن
 
یَا أَیُّهَا الْعَزِیزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ
 وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُّزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَیْنَا إِنَّ اللَّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقِینَ
 
 
 
درسی که یزید به آدم آموخت
این بودکه هرگز
درسودای باطل خویش آفتاب  آزادی وحق را نتوان خاموش کرد
یزیدبه  آدمیان این درس را آموخت که
تکیه برجای بزرگان نتوان زد به گزاف
 
 
 و یزید که ادب طلب وتمنا  نمی دانست 
 حسین را به مصالحه ی با باطل خود فرا خواندواور
«چند روز پیش، در محضر آقاجانمان کتابی دیدیم، جواهر البلاغة نام داشت؛ در بیان و بدیعِ لفظ عرب. کتابی است در باب نیکونگاشتن به لغت عرب. آقا جانمان کتاب گشوده، فرمود: اینجا را بخوان! مرحوم صاحب جواهر نبشته اند، اطاله ی کلام در همه جا مذموم و نکوهیده است، الا فی صحبة المحبوب. بعد، شاهد مثال دادند که خدا موسی را فرمود: یا موسا، آن چیست که در دستت است؟ و موسی فرمود: این عصای من است که بر آن تکیه می کنم و با آن گوسفندان خویش می رانم، آقا جانمان فرمود: د
66-  و من کلام له (علیه السلام)
> فی تعلیم الحرب و المقاتلة و المشهور أنه قاله لأصحابه لیلة الهریر أو أول اللقاء بصفین <
مَعَاشِرَ الْمُسْلِمِینَ اسْتَشْعِرُوا الْخَشْیَةَ وَ تَجَلْبَبُوا السَّکِینَةَ وَ عَضُّوا عَلَی النَّوَاجِذِ فَإِنَّهُ أَنْبَی لِلسُّیُوفِ عَنِ الْهَامِ وَ أَکْمِلُوا اللَّأْمَةَ وَ قَلْقِلُوا السُّیُوفَ فِی أَغْمَادِهَا قَبْلَ سَلِّهَا وَ الْحَظُوا الْخَزْرَ وَ اطْعُنُوا الشَّزْرَ وَ نَافِحُوا بِالظُّبَی
49-  و من کلام له (علیه السلام)
> و فیه جملة من صفات الربوبیة و العلم الإلهی <
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی بَطَنَ خَفِیَّاتِ الْأَمُوُرِ وَ دَلَّتْ عَلَیْهِ أَعْلَامُ الظُّهُورِ وَ امْتَنَعَ عَلَی عَیْنِ الْبَصِیرِ فَلَا عَیْنُ مَنْ لَمْ یَرَهُ تُنْکِرُهُ وَ لَا قَلْبُ مَنْ أَثْبَتَهُ یُبْصِرُهُ سَبَقَ فِی الْعُلُوِّ فَلَا شَیْ‏ءَ أَعْلَی مِنْهُ وَ قَرُبَ فِی الدُّنُوِّ فَلَا شَیْ‏ءَ أَقْرَبُ مِنْهُ فَلَا اسْتِعْلَاؤُهُ بَاعَدَ
راه پیدا کردن اشتباهات 
 
خیلی وقت های دنبال این میگردیم که چطور به اشتباهات خودمون پـِی ببریم که دیگه مرتکب نشیم، تا قبل از ضررهای سختی که بهمون وارد بشه ، جلو داری کنیم؟!
این همیشه مثل یک خوره ذهن افراد رو، میخوره اما برای پیدا کردن راه این نکته، اشتباه میرویم!
سُفره معارف اهل بیت علیهم السلام بهترین راه حل ، این جور راهِ حل طلب کردن هاست:
حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام در کلامی نورانی چنین می فرماید: 
« مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الْآرَاءِ
اگر به
خودت اعتماد داشته باشی ...
اگر عزت
نفس داشته باشی و نفست را عزیز بداری ...
اگر
خودت را داری شخصیت بدانی و به شخصیت خودت احترام بگذاری ...
هیچگاه
کاری نمی‌کنی که شخصیتتت لکه دار شود، مراقب رفتار خواهی بود و از هر کاری باعث
خواری و کسر شأنت شود و از هر کرداری که منافی اخلاق انسانی است اجتناب خواهی کرد،
دیگر نیازی به دیده شدن نخواهی داشت و نیازی نمی‌بینی کاری کنی که در بین دیگران
دیده شوی.
اینجاست
که هیچ‌گاه اسیر شهوات نمی‌شوی، نسبت به تمای
48-  و من خطبة له (علیه السلام)
> عند المسیر إلی الشام قیل إنه خطب بها و هو بالنخیلة خارجا من الکوفة إلی صفین <
الْحَمْدُ لِلَّهِ کُلَّمَا وَقَبَ لَیْلٌ وَ غَسَقَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ کُلَّمَا لَاحَ نَجْمٌ وَ خَفَقَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ غَیْرَ مَفْقُودِ الْإِنْعَامِ وَ لَا مُکَافَإِ الْإِفْضَالِ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَعَثْتُ مُقَدِّمَتِی وَ أَمَرْتُهُمْ بِلُزُومِ هَذَا الْمِلْطَاطِ حَتَّی یَأْتِیَهُمْ أَمْرِی وَ قَدْ رَأَیْتُ أَ
39-  و من خطبة له (علیه السلام)
> خطبها عند علمه بغزوة النعمان بن بشیر صاحب معاویة لعین التمر، و فیها یبدی عذره، و یستنهض الناس لنصرته<
مُنِیتُ بِمَنْ لَا یُطِیعُ إِذَا أَمَرْتُ وَ لَا یُجِیبُ إِذَا دَعَوْتُ لَا أَبَا لَکُمْ مَا تَنْتَظِرُونَ بِنَصْرِکُمْ رَبَّکُمْ أَ مَا دِینٌ یَجْمَعُکُمْ وَ لَا حَمِیَّةَ تُحْمِشُکُمْ أَقُومُ فِیکُمْ مُسْتَصْرِخاً وَ أُنَادِیکُمْ مُتَغَوِّثاً فَلَا تَسْمَعُونَ لِی قَوْلًا وَ لَا تُطِیعُونَ لِی
5-  و من خطبة له (علیه السلام) 
> لما قبض رسول الله (صلی الله علیه وآله) و خاطبه العباس و أبو سفیان بن حرب فی أن یبایعا له بالخلافة <
>النهی عن الفتنة< 
أَیُّهَا النَّاسُ شُقُّوا أَمْوَاجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ وَ عَرِّجُوا عَنْ طَرِیقِ الْمُنَافَرَةِ وَ ضَعُوا تِیجَانَ الْمُفَاخَرَةِ أَفْلَحَ مَنْ نَهَضَ بِجَنَاحٍ أَوِ اسْتَسْلَمَ فَأَرَاحَ هَذَا مَاءٌ آجِنٌ وَ لُقْمَةٌ یَغَصُّ بِهَا آکِلُهَا وَ مُجْتَنِی الثَّمَرَةِ ل
 
۱- اگر قرائت صد بار لعن و سلام در هنگام زیارت عاشورا باعث عسر و حرج و یا سبب نخواندن زیارت عاشورا شود اگر چنانچه بعد از هر بخش از لعن ها و سلام ها بگوید: “تسعاً و تسعین مرّه”‌ ان شاء اللّه ثواب زیارت کامل را خواهد داشت .
۲- در مفاتیح الجنان چند جمله در حاشیه زیارت عاشورا آمده یعنى : “و بالبرائه ممّن قاتلک و نصب لک الحرب و بالبرائه ممن اسّس اساس الظلم و الجور علیکم و ابرء الى اللّه و الى رسوله”‌ چون در خیلى از کتب ادعیه معتبره این جملات جزء زی
ضمن ارج نهادن به زحمات همه مسئولین و دلسوزان کشور، هدف این پست آگاه‏سازی مسئولین، متولیان، مشاورین و کارشناسان محترم، در جهت ارتقاء امنیت سایبر-فیزیکی  صنایع کشور بوده و قصد زیرسوال بردن  این عزیزان را نداریم.وظیفه شرعی و ملی ما این است که به‌عنوان کوچک‌ترین عضو جامعه امنیت سایبر صنعتی کشور مانند شش‌ساله گذشته که تذکر دادیم،باز تذکر دهیم!
 اگر ما بگوییم افشاء اطلاعات، برخی افراد بی‌اطلاع می‌گویند چرا می‌گویید؟!، ببینید ما نمی‌گوی
ضمن ارج نهادن به زحمات همه مسئولین و دلسوزان کشور، هدف این پست آگاه‏سازی مسئولین، متولیان، مشاورین و کارشناسان محترم، در جهت ارتقاء امنیت سایبر-فیزیکی  صنایع کشور بوده و قصد زیرسوال بردن  این عزیزان را نداریم.وظیفه شرعی و ملی ما این است که به‌عنوان کوچک‌ترین عضو جامعه امنیت سایبر صنعتی کشور مانند شش‌ساله گذشته که تذکر دادیم،باز تذکر دهیم!
 اگر ما بگوییم افشاء اطلاعات، برخی افراد بی‌اطلاع می‌گویند چرا می‌گویید؟!، ببینید ما نمی‌گوی
مبارزه امیر المومنین علیه السلام با عمر بن عبد ود در جنگ خندق برتر از تمامی اعمال امت (به روایت اهل سنت عمری)
موفق بن احمد خوارزمی و فخر رازی از علمای اهل سنت عمری روایت کرده‌اند:
۳۰- أخبرنا الإمام الحافظ أبو الفتح عبد الواحد بن الحسن الباقرحی، أخبرنا أبو عبد اللّه محمّد بن محمّد الجوینی قال: قرأت على أبی الحسن علیّ بن أحمد الواحدی، أخبرنا عبد الرّحمن بن حمدان السعدی، أخبرنا لؤلؤ القیصری، أخبرنا إبراهیم بن محمّد الصوفی، أخبرنا أبو عبد اللّ
حضرت زینب علیها السلام درپاسداری از عفت و عصمت، سرآمد دختران روزگار بود. وی با الهام از پیام آسمانی قرآن و طبق آموزه‌های پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل‏بیت علیهم السلام  حجاب و عفت را مانند گوهری ارزشمند برای یک زن مسلمان می‌دانست و بر این باور بود که زن، هنگامی به خدای خود نزدیک‌تر است که خود را از معرض دید مردان بیگانه ـ به غیر موارد ضروری ـ حفظ کند. او از مادرش آموخته بود: «لَیسَ شَیءٌ خَیراً لِلمَرأَةِ مِن اَن لاَ یَرَاهَا الرَّجُلُ
 (نوشته‏ اند که این سخنرانى را در جمعه سوّم ایّام خلافت خود در سال 35 هجرى در روز جمعه ایراد فرمود)
1 شناخت خداستایش خداوندى را سزاست که احسان فراوانش بر آفریده‏ها گسترده و دست کرم او براى بخشش گشوده است.او را بر همه کارهایش مى‏ستاییم و براى نگهدارى حق الهى از او یارى مى‏طلبیم و گواهى مى‏دهیم جز او خدایى نیست.
2 ویژگى‏ هاى پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم‏و گواهى مى‏دهیم که محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم بنده و فرستاده اوست. او را فرس
عاقبت منکر غدیر و نفرین امیر المومنین علیه السلام بر او (به روایت اهل تسنن)
عبد الحمید بن هبة الله بن ابی الحدید از علمای اهل تسنن می‌نویسد:
و ذكر جماعة من شیوخنا البغدادیین أن عدة من الصحابة و التابعین و المحدثین كانوا منحرفین عن علی ع قائلین فیه السوء و منهم من كتم مناقبه و أعان أعداءه میلا مع الدنیا و إیثارا للعاجلة فمنهم أنس بن مالك. ناشد علی ع الناس فی رحبة القصر أو قال رحبة الجامع بالكوفة أیكم سمع رسول الله ص یقول من كنت مولاه فعلی مولا
37-  و من کلام له (علیه السلام)
> یجری مجری الخطبة و فیه یذکر فضائله علیه السلام قاله بعد وقعة النهروان <
فَقُمْتُ بِالْأَمْرِ حِینَ فَشِلُوا وَ تَطَلَّعْتُ حِینَ تَقَبَّعُوا وَ نَطَقْتُ حِینَ تَعْتَعُوا ، وَ مَضَیْتُ بِنُورِ اللَّهِ حِینَ وَقَفُوا ، وَ کُنْتُ أَخْفَضَهُمْ صَوْتاً ، وَ أَعْلَاهُمْ فَوْتاً ، فَطِرْتُ بِعِنَانِهَا ، وَ اسْتَبْدَدْتُ بِرِهَانِهَا ، کَالْجَبَلِ لَا تُحَرِّکُهُ الْقَوَاصِفُ ، وَ لَا تُزِیلُهُ الْعَوَ
به حول و قوه الهی در این صفحه صوت تدریس کتاب جواهر البلاغه استاد موحدی خدمت شما عزیزان ارائه می گردد. جهت استفاده بهتر توصیه می شود جدول ذیل را به دقت مطالعه فرمایید:



نام کتاب


جایگاه کتاب


نسخه مورد تدریس


سال تدریس


تعداد کل صوت ها


وضعیت بارگزاری صوت ها



جواهر البلاغة

 بلاغت غیر استدلالی
این کتاب اولین کتاب در سیر بلاغت می باشد. 

چاپ 97

97 و 98

 

تدریس این کتاب به تازگی شروع شده است؛ لذا صوت های این صفحه به مرور کامل خواهد شد.




کمتر از 24
13-  و من کلام له (علیه السلام)
> فی ذم أهل البصرة بعد وقعة الجمل <
کُنْتُمْ جُنْدَ الْمَرْأَةِ وَ أَتْبَاعَ الْبَهِیمَةِ رَغَا فَأَجَبْتُمْ وَ عُقِرَ فَهَرَبْتُمْ أَخْلَاقُکُمْ دِقَاقٌ وَ عَهْدُکُمْ شِقَاقٌ وَ دِینُکُمْ نِفَاقٌ وَ مَاؤُکُمْ زُعَاقٌ وَ الْمُقِیمُ بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ مُرْتَهَنٌ بِذَنْبِهِ وَ الشَّاخِصُ عَنْکُمْ مُتَدَارَکٌ بِرَحْمَةٍ مِنْ رَبِّهِ کَأَنِّی بِمَسْجِدِکُمْ کَجُؤْجُؤِ
سَفِینَةٍ قَدْ بَعَثَ اللَّ
از ابو موسی اَشْعَری روایت شده است که رسول خدا(صلّى الله علیه و سلّم) فرمود:
ساعت (زمان قیام قائم) بر پا نمی شود ...، مگر آن که فرزندداران ناشادمان و نازایان خُشحال شوند...(1).
بدان که مراد از «ساعت» در برخی آیات قرآنی و بسیاری از روایات اسلامی، همان زمان قیام قائم(علیه السّلام) می باشد.
در آخر الزّمان، هزینه های سنگین اقتصادی و آسیبهای بسیار اجتماعی کار نگهداری، پرورش و آموزش فرزندان را بسی دشوار می کند. روی دادن جنگها، خشکسالیها، گرسنگیها و بیم
وقت نماز
امام علی علیه السلام در بخشی از نامه ی 27 نهج البلاغه که آن را برای محمد بن ابی بکر نوشته اند در باره ی وقت نماز  می فرمایند : « نماز خویش را در وقت تعیین شده آن بجا آور ، وا گر فارغ هستی و کاری نداری آن را جلوتر از وقتش بجا نیاور ، و چون مشغول به کاری می باشی آن را از وقتش به تأخیر مینداز ، و بدان هر چیزی از عمل تو ، تابع و دنباله رو نمازت می باشد » (1) امام علی علیه السلام در این بخش از سخن خود به چند نکته ی مهم اشاره فرموده اند :
1-نماز از جمله
29-  و من خطبة له (علیه السلام)
> بعد غارة الضحاک بن قیس صاحب معاویة علی الحاجّ بعد قصة الحکمین و فیها یستنهض أصحابه لما حدث فی الأطراف <
أَیُّهَا النَّاسُ الْمُجْتَمِعَةُ أَبْدَانُهُمْ الْمُخْتَلِفَةُ أَهْوَاؤُهُمْ کَلَامُکُمْ یُوهِی الصُّمَّ الصِّلَابَ وَ فِعْلُکُمْ یُطْمِعُ فِیکُمُ الْأَعْدَاءَ تَقُولُونَ فِی الْمَجَالِسِ کَیْتَ وَ کَیْتَ فَإِذَا جَاءَ الْقِتَالُ قُلْتُمْ حِیدِی حَیَادِ مَا عَزَّتْ دَعْوَةُ مَنْ دَعَاکُمْ
زمان به سرعت می گذرد وبا تمام پیشرفتهای
تکنولوژی هر روز انسان منزوی تر می شود ،در کنار خانواده-پدر ومادر و همه اعضای
خانواده نشسته ، اما انگار از همه وقت تنها تراست. اما وقتی با یکی اون طرف دنیا ارتباط
پیدا می کند (با اینترنت )که حتی او را نمی شناسد انگار که عشق خودش را پیدا کرده
است.اما کسانی که در کنارش هستند را نمی بیند.
این در جامعه مدرن امروزی – جامعه بی رحم -جامعه
ای که بهترین ارزشها را
روبه نابودی کشانده -خانواده ها از هم
گسسته شده اند -ار
رسول خدا صلی‌الله علیه
و آله به‌عنوان طبیبی مهربان از سوی خدا مبعوث شده‌اند تا انسان‌ها را از ظلمات و غفلت‌ها
بیرون بیاورند و با تشخیص ریشه این بیماری‌های باطنی، درصدد درمان آن‌ها برآید.

 
بهترین توصیف پیامبر صلی‌الله
علیه و آله در این رابطه را حضرت علی علیه‌السلام بیان می‌کنند. در آنجا که می‌فرمایند:

 
طَبِیبٌ دَوَّارٌ
بِطِبِّهِ‏ قَدْ أَحْکَمَ مَرَاهِمَهُ‏ وَ أَحْمَى مَوَاسِمَهُ‏ یَضَعُ ذَلِکَ
حَیْثُ الْحَاجَةُ إِلَیْهِ مِن
 
إِنَّ لِسَانَ الْمُؤْمِنِ مِنْ وَرَاءِ قَلْبِهِ وَ إِنَّ قَلْبَ الْمُنَافِقِ مِنْ وَرَاءِ لِسَانِهِ لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَرَادَ أَنْ یَتَکَلَّمَ بِکَلَامٍ تَدَبَّرَهُ فِی نَفْسِهِ فَإِنْ کَانَ خَیْراً أَبْدَاهُ وَ إِنْ کَانَ شَرّاً وَارَاهُ وَ إِنَّ الْمُنَافِقَ یَتَکَلَّمُ بِمَا أَتَى عَلَى لِسَانِهِ لَا یَدْرِی مَا ذَا لَهُ وَ مَا ذَا عَلَیْه[1]‏
 
ترجمه لفظی : زبان مومن در پس قلب اوست ولی منافق قلبش در پس زبان اوست چرا ک
18-  و من کلام له (علیه السلام)
> فی ذم اختلاف العلماء فی الفتیا <
>و فیه یذم أهل الرأی و یکل أمر الحکم فی أمور الدین للقرآن <
>ذم أهل الرأی<
تَرِدُ عَلَی أَحَدِهِمُ الْقَضِیَّةُ فِی حُکْمٍ مِنَ الْأَحْکَامِ فَیَحْکُمُ فِیهَا بِرَأْیِهِ ثُمَّ تَرِدُ تِلْکَ الْقَضِیَّةُ بِعَیْنِهَا عَلَی غَیْرِهِ فَیَحْکُمُ فِیهَا بِخِلَافِ قَوْلِهِ ثُمَّ یَجْتَمِعُ الْقُضَاةُ بِذَلِکَ عِنْدَ الْإِمَامِ الَّذِی اسْتَقْضَاهُمْ فَیُصَوِّبُ آر
26-  و من خطبة له (علیه السلام)
> و فیها یصف العرب قبل البعثة ثم یصف حاله قبل البیعة له <
>العرب قبل البعثة<
إِنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه وآله) نَذِیراً لِلْعَالَمِینَ وَ أَمِیناً عَلَی التَّنْزِیلِ وَ أَنْتُمْ مَعْشَرَ الْعَرَبِ عَلَی شَرِّ دِینٍ وَ فِی شَرِّ دَارٍ مُنِیخُونَ بَیْنَ حِجَارَةٍ خُشْنٍ وَ حَیَّاتٍ صُمٍّ تَشْرَبُونَ الْکَدِرَ وَ تَأْکُلُونَ الْجَشِبَ وَ تَسْفِکُونَ دِمَاءَکُمْ وَ تَقْطَعُونَ أَرْ
امام علی علیه السلام
(«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»، «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ»، اللّهمّ إنّى أحتسبه عندک فإنّ موته من مصائب الدّهر، رحم اللّه مالکا فلقد أوفى عهده، و قضى نحبه، و لقى ربّه، مع أنّا قد وطّنّا أنفسنا على أن نصبر على کلّ مصیبة بعد مصابنا برسول اللّه- صلّى اللّه علیه و آله- فإنّها من أعظم المصیبات)
ما از خدا هستیم و بسوى او باز مى‏گردیم، و ستایش خداوندى را سزا است که پروردگار جهانیان است، بار خد
فتنه‌های قبل از قیام حضرت مهدی عجل الله فرجه در کلام امیر المومنین علیه السلام
مرحوم شیخ محمد باقر محمودی می‌نویسد:
قال السید أبو طالب: حدثنا أبو العباس أحمد بن إبراهیم الحسنی قال: أخبرنا أبو العباس أحمد بن [محمد بن] سعید بن عقدة إجازة قال: حدثنا أحمد بن الحسن بن بزیع (ظ) عن القاسم بن إسحاق، عن عبد الله العبدی عن أبیه عن عبد الرحیم بن نصر البارقی عن زید بن علی عن أبیه عن جده علیهم السلام قال: قال: أمیر المؤمنین علی علیه السلام: إذا كان زعیم الق
 
قدیم‌ها وقتی به آیاتی نظیر « وَ لَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ»[1] ، « إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُم»[2] و ... می‌رسیدم، فکر می‌کردم که اگر به خدا و دین خدا کمک کنم، در صورت نیاز، باید خداوند فوج فوج ملائکه را به یاری من برساند و زمین و آسمان گوش به فرمان من باشند و در پایان، وقتی چنین نصرتی را از سوی خدا مشاهده نمی‌کردم، اعتقادم به این آیات کم می‌شد. تا اینکه به این حدیث رسیدم:
 
 
«تَنْزِلُ‏ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُون
قدیم‌ها وقتی به آیاتی
نظیر « وَ لَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ»[1] ، « إِنْ
تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُم»[2] و ...
می‌رسیدم، فکر می‌کردم که اگر به خدا و دین خدا کمک کنم، در صورت نیاز، باید خداوند
فوج فوج ملائکه را به یاری من برساند و زمین و آسمان گوش به فرمان من باشند و در
پایان، وقتی چنین نصرتی را از سوی خدا مشاهده نمی‌کردم، اعتقادم به این آیات کم می‌شد.
تا اینکه به این حدیث رسیدم:
«تَنْزِلُ‏
الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَة»[3]
امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
حُبُّ الرِّئاسَةِ شاغِلٌ عَن حُبِّ اللّه ِ سُبحانَهُ.
امام على علیه السلام در حکمت هاى منسوب به ایشان:
 ریاستْ دوستى، از دوستى خداى سبحان باز مى دارد.
شرح نهج البلاغة: ۲۰ / ۳۰۷ / ۵۱۹.
نکته:
به نظر می رسد فرمایش امام ناظر بر ریاستی است که منشأش حب الدنیا و جهل بود و الا ریاست به معنای عامش که  از مصادیق آن ریاست الهی باشد که در ولایت و امامت خود را نشان می دهد نیست.
مهمترین اثر ریاست مذموم، غفلت زایی آن است. رئیس بی
مناظره شیخ مفید رضوان الله علیه با قاضی عبد الجبار بر سر حدیث غدیر و اثبات حقانیت امیر المومنین علیه السلام
 
آیت الله نمازی شاهرودی قدس سره می‌نویسد:
 
✍ وقال القاضی فی المجالس نقلا عن مصابیح القلوب قال: بینما القاضی عبد الجبار ذات یوم فی مجلسه فی بغداد ومجلسه مملو من علماء الفریقین، إذ حضر الشیخ وجلس فی صف النعال، ثم قال للقاضی: إن لی سؤالا فإن أجزت بحضور هؤلاء الأئمة. فقال له القاضی: سل. فقال: ما تقول فی هذا الخبر الذی ترویه طائفة من الشی
بر پایۀ روایات اسلامی، روزگار نزدیک به ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام) روزگاری پر از جنگ و آشوب است، و پیش از شورش سفیانی، هر جنبش و قیام خُدسرانه‌ای آسیب‌پذیر می‌باشد و به شکست و نابودی می‌انجامد، و در صورت پیروزی کوتاه مدّت نیز رهبریش با طاغوتی خاهد بود که جای خدا پرستیده می‌شود. بنا بر این، بهترین کار در زمان بروز جنگها و فتنه‌ها میان مسلمانان، پرهیز از هر جنبش و قیام خدسرانه و نشستن در خانه است تا انسان بازیچۀ دست گروهها و احزاب نشود و
 

Library

01 - الکتب الفارسیة

02 - الکتب العربیة

01- المعارف القرآنیة

02- معارف نهج البلاغة

03- معارف الصحیفة السجادیة

04- المعصومون علیهم السلام

05- الشخصیات و الاصحاب و العلماء

06- الحدیث

07- الادیان و المذاهب و الفرق

08- الاعتقادات

09- الاعمال العبادیة

10- الاخلاق الاسلامی و التربیة الاسلامیة

11- المناسبات

12- الفقه و الاحکام

13- الحوزوی

14- العلوم و الفنون المختلفة

15- المتفرقات و المعلومات العامة

16- التاریخ و الجغرافیا

17- الادب

18- الطبابة

19- الدراسی
برگرفته از کنفرانس‌ محمدرضا امیری‌ با عنوان: بررسی‌سازگاری بین دین و علم
آیا خواندن سنگ قبر باعث فراموشی می شود؟آیا امیرمومنان گفته زنان ناقص العقل هستند؟نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ:بعضی ها وجوهی برای این کلام آورده اند و بعضی حتی گفتند این کلام برای حضرت امیر نیست و جعلی است.در اینجا می خواهیم بگوییم هر کلامی که به نظر ما و عقل ما و عرف ما هم خوانی نداشت سریع آن را رد نکنیمبعضی مانند سید جعفر مرتضی عاملی  تاریخ و زمانی که خطبه گفته شده است  ر
یکی از
خواهرانم، خواسته بودند نظم رو توضیح بدیم.
سوال خیلی خوبیه..و خیلی خوب تر ،
خوشحالم از خواهرم که دنبال معنای دقیق هست. افکارشون منور الهی.

مسئله‌ی مهمی
است.
توصیه‌ای است که امیرالمومنین علی علیه السلام به ما کرده‌اند. از آن توصیه‌های
خاص:
 
... هر کس را، که این نامه من به او رسد..
 اُوصِیکُما بتَقوَى
اللّه ِ و نَظمِ أمرِکُم(1)  سفارش مى کنم به تقوا و نظم در امورتان.
بنظرتون؛

تعریفی که قراره
بدیم ، ناظر به مصادیق هست؟ یا خود مفهوم، تعریف
33-  و من خطبة له (علیه السلام)
> عند خروجه لقتال أهل البصرة، و فیها حکمة مبعث الرسل، ثم یذکر فضله و یذم الخارجین <
قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسِ دَخَلْتُ عَلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) بِذِی قَارٍ وَ هُوَ یَخْصِفُ نَعْلَهُ فَقَالَ لِی مَا قِیمَةُ هَذَا النَّعْلِ فَقُلْتُ لَا قِیمَةَ لَهَا فَقَالَ (علیه السلام) وَ اللَّهِ لَهِیَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ إِمْرَتِکُمْ إِلَّا أَنْ أُقِیمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلًا ثُم
در بین مردم حکایتی مشهور شده به این صورت:
روزی معاویه... به خیل عظیم جمعیتی که آماده اقتدا به او بودند نگاهی...
انداخت. عمروعاص... در گوشش نجوا کرد... این‌ها اگر عقل داشتند به جماعت تو نمی‌آمدند...
معاویه برافروخت.عمروعاص قول داد که حماقت نماز‌گزاران را ثابت می‌کند. پس از نماز،
بر منبر رفت و... گفت: از رسول خدا شنیدم که هر کس نوک زبان خود‌ را به نوک بینی‌اش
برساند، خدا بهشت را بر او واجب می‌نماید و بلافاصله مشاهده‌ کرد که همه تلاش می‌کنند
نوک‌
25-  و من خطبة له (علیه السلام)
> و قد تواترت علیه الأخبار باستیلاء أصحاب معاویة علی البلاد و قدم علیه عاملاه علی الیمن و هما عبید الله بن عباس و سعید بن نمران لما غلب علیهما بسر بن أبی أرطاة فقام (علیه السلام) علی المنبر ضجرا بتثاقل أصحابه عن الجهاد و مخالفتهم له فی الرأی فقال <
مَا هِیَ إِلَّا الْکُوفَةُ أَقْبِضُهَا وَ أَبْسُطُهَا إِنْ لَمْ تَکُونِی إِلَّا أَنْتِ تَهُبُّ أَعَاصِیرُکِ فَقَبَّحَکِ اللَّهُ وَ تَمَثَّلَ بِقَوْلِ الشَّاع
ابیات شیخ یوسف بحرانی قدس سره در رد ادعای واهی شافعی
شافعی اشعاری دارد که در مشهورترین مصراع آن می‌گوید: «اگر محبت اهل بیت رفض هست، شاهد باشید که من رافضی هستم». شیخ یوسف بحرانی در پاسخ به ادعاهای او چنین می‌سراید:
كذبت فی دعواك یا شافعی / فلعنة الله على الكاذب
بل حب أشیاخك فی جانب / وبغض أهل البیت فی جانب
عبدتم الجبت وطاغوته / دون الاله الواحد الواجب
فالشرع والتوحید فی معزل / عن معشر النصاب یا ناصبی
قدمتم العجل مع السامری / على الأمیر ابن أبی
❓فضای مجازی مملو است از جملاتی منسوب به با یزید بسطامی؛ نظر شما در موردِ این شخص چیست؟ 
پاسخ
✅ الگو و اسوه ی ما، پیامبر است و آلِ او: "و لقد کان فی رسولِ اللهِ اُسوةٌ حسنة"؛ فارابی، فخر رازی، با یزید، خرقانی، ابن عربی، مولوی و... حتی اگر هم محاسنی داشته باشند، بی عیب نیستند. چرا که "العصمةُ مختصةٌ بأهلِها". ما رفتارِ عُرفا و علما را باید با سیره اهلبیت و آموزه هایِ قرآن، موردِ ارزیابی قرار دهیم.
❌ طیفور بن عیسى بن آدم مشهور به با یزیدِ بسطامی و
علت اسلام آوردن دروغین قریش در کلام امیر المومنین علیه السلام
ابن ابی الحدید روایتی را از امیر المومنین علیه السلام نقل کرده که حاوی نکات جالبی است:
٤١٤- قال له قائل یا أمیر المؤمنین أ رأیت لو كان رسول الله (صلى الله علیه وآله) ترك ولدا ذكرا قد بلغ الحلم و آنس منه الرشد أ كانت العرب تسلم إلیه أمرها قال لا بل كانت تقتله إن لم یفعل ما فعلت إن العرب كرهت أمر محمد ص و حسدته على ما آتاه الله من فضله و استطالت أیامه حتى قذفت زوجته و نفرت به ناقته مع عظ
سلام علیکم، کتاب اربعین طوبی با طرح جلدی؛ با رنگ های سیاه و زرد توجه من را جلب کرد و از ان جا که کتابخانه ی دانشگاه ان را می خواست بفروشد ما دوست داشتیم کتاب را داشته باشیم در حالی که دنبال کتاب هایی بودیم با دوستی که به موضوعات دین اسلام پرداخته باشد. در وضعیت کرونایی و بیوتروریسم فورستی پیدا شد تا ما این کتاب را مطالعه کنیم. با تشکر از نویسنده کتاب سید محسن امامیان.
با این طرح جلد غلیض که توجه ما را به خودش جلب کرده بود فکر می کردم در باری ماه
17-  و من کلام له (علیه السلام)
> فی صفة من یتصدی للحکم بین الأمة و لیس لذلک بأهل <
>و فیها أبغض الخلائق إلی اللّه صنفان <
>الصنف الأول:<
إنَّ أَبْغَضَ الْخَلَائِقِ إِلَی اللَّهِ رَجُلَانِ رَجُلٌ وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَی نَفْسِهِ فَهُوَ جَائِرٌ عَنْ قَصْدِ السَّبِیلِ مَشْغُوفٌ بِکَلَامِ بِدْعَةٍ وَ دُعَاءِ ضَلَالَةٍ فَهُوَ فِتْنَةٌ لِمَنِ افْتَتَنَ بِهِ ضَالٌّ عَنْ هَدْیِ مَنْ کَانَ قَبْلَهُ مُضِلٌّ لِمَنِ اقْتَدَی بِهِ فِی حَی
 
به مناسبت شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام قسمتی از فرمایشات ناب حضرت را همراه با دو مداحی زیبا خدمتتان ارائه می کنم
إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى الْإِیمَانُ بِهِ وَ بِ رَسُولِهِ وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الْإِسْلَامِ وَ کَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ وَ إِیتَاءُ الزَّکَاةِ فَإِنَّهَا فَر
بسم الله الرحمن الرحیم
 
کتابی که میخواهم معرفی کنم، کتاب‌شناسی احادیث اعتقادی نوشته آقای رسول رضوی است.
این کتاب به معرفی کتب حدیثی - اعتقادی شیعه از قرن اول هجری تا به قرن حاضر پرداخته است. کتاب به صورت درس‌نامه تدوین شده است و دارای شانزده درس‌نامه است. به جز درس اول که به مفاهیم و کلیات کتابشناسی می‌پردازد (که به نسبت ضعیف نوشته شده است)، سایر دروس در باب معرفی کتب ذکر شده است. این کتب عبارتند از:
 
۱- کتاب اسرار آل محمد علیهم السلام (سُلَ
پرسش: مصداق آیه ولایت
در روایات شیعه و سنی کیست؟
 
پاسخ
مرحوم محدث بحرانی در غایة المرام
24 حدیث از منابع اهل سنت و 19 روایت از منابع و مصادر شیعه نقل کرده است که
مجموعاً 43 حدیث می‌شود، بنابراین روایاتی که پیرامون این آیه وارد شده متواتر
هستند، ‌علاوه بر این علّامه امینی در کتاب بی‌نظیرش «الغدیر» از بیست منبع معروف
اهل سنت روایاتی پیرامون آیه شریفه محل بحث، نقل می‌کند، منابع معروفی چون تفسیر
طبری، تفسیر اسباب النزول، تفسیر فخر رازی، تذکرة
بسم الله الرحمن الرحیم
 
کتابی که میخواهم معرفی کنم، کتاب‌شناسی احادیث اعتقادی نوشته آقای رسول رضوی است.
این کتاب به معرفی کتب حدیثی - اعتقادی شیعه از قرن اول هجری تا به قرن حاضر پرداخته است. کتاب به صورت درس‌نامه تدوین شده است و دارای شانزده درس‌نامه است. به جز درس اول که به مفاهیم و کلیات کتابشناسی می‌پردازد (که به نسبت ضعیف نوشته شده است)، سایر دروس در باب معرفی کتب ذکر شده است. این کتب عبارتند از:
 
۱- کتاب اسرار آل محمد علیهم السلام (سُلَ
به مناسبت شهادت مولی الموحدین امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام تقدیم نگاه شما خوبان همراه با التماس دعای شما عزیزان
إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى الْإِیمَانُ بِهِ وَ بِ رَسُولِهِ وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الْإِسْلَامِ وَ کَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ وَ إِیتَاءُ الزَّکَاةِ فَإِنَّهَا فَ
؟! قاضی عبدالجبار معتزلی و شیخ مفید شیعه[مناظره عالمانه و مؤدبانه] ؟!
جادلهم بالتی هی أحسن

أنه بینما القاضی ذات یوم فی بغداد ومجلسه مملوء من علماء الفریقین إذ حضر الشیخ المفید قدس‌سره وجلس فی صف النعال،
آن زمانی که قاضی عبدالجبار معتزلی در بغداد حضور داشت و جلسه ای داشت که در آن علماء فراوانی شرکت کرده بودند از تمامی فرقه ها، که در آن جلسه شیخ مفید (قدس سره) حاضر شد و در کنار کفش ها آخر مجلس نشست،
ثم قال للقاضی : إن لی سؤالا فان أجزت بحضور ه
 
 
 
 
 
 
 
 
این ایثار جمعی را ما در ابتدای انقلاب و نیز همزمان باوقوع جنگ تحمیلی هشت ساله به وضوح می‌بینیم. ایثار اسلامی یکی از خصلت‌های مهم جامعه اسلامی است. مهاجران به واسطه ظلم دشمنان مجبور به ترک وطن و ورود به شهر دیگر شدند در حالیکه هیچ چیز از سرمایه خود را به همراه نداشتند. ولی دوستانی از جنس ایمان داشتند که حاضر شدند خالصانه و بدون هیچ گونه چشم‌ داشتی خانه و زندگی و دارایی خود را با آنان تقسیم کنند. این سبک از مقاومت در بستر ایثار را
مقابلة مع سماحة السیّد هاشم الحیدریّ (حفظه الله)حوار: السیّد محمّد السیّد موسى
فی ظلّ التحدیات الکثیرة الراهنة التی تعصف بمجتمعاتنا وثقافاتنا، والتی أصبح معها المنکر معروفاً، والمعروف منکراً، کما الحقّ باطلاً والباطل حقّاً، ظهرت إلى الواجهة أهمیّة الوعی والبصیرة، من أجل التنبّه إلى هذه المخاطر المحدقة بنا ومواجهتها، وبالتالی ترسیخ دعائم هذا الدین، بشکلٍ لا تقوى علیه أعاصیر الکفر والاستکبار فی العالم. وعن هذا الموضوع، یتحدّث سماحة ا
✅ برادر عزیزم "مهندس
هادی مسعودی" در ادامه نقدی که بنده بر "قسمتی از سخنانشان در دورۀ
ابوذر" نوشته بودم جوابیه‌ای نوشتند؛

✅ برای روشن‌تر شدن
مباحث، ادامه این گفتگو را به دو قسمت تقسیم می‌کنم و در هر قسمت بخش‌هایی از
اختلاف نظر را باز می‌کنم.

✅ بهتر است ابتدا روشن شود اختلاف‌نظر ما دقیقا کجاست؟

در قسمت اول بحث، ایشان به طور خلاصه می‌فرمایند:

هرگونه شخص محوری، عامل انسداد تفکر و عقلانیت است؛

غرض از شخص محوری هم شدت علاقه و
ارادت و یا ت
۱.بهترین ارث
رسول اللّه(ص) : ما وَرَّثَ والِدٌ وَلَدَهُ أفضَلَ مِن أدَبٍ.پیامبر خدا(ص): هیچ پدری، میراثی برتر از ادب به فرزندش نداده است.
کنز العمّال: ج ۱۶ ص ۴۶۰ ح ۴۵۴۳۵، حکمت نامه پیامبر اعظم(ص)، جلد ۸ صفحه: ۱۲۲.پرهیز از تحقیر دیگران
رسول اللّه(ص) : لا تُحَقِّرَنَّ أحَدا مِنَ المُسلِمینَ، فَإِنَّ صَغیرَهُم عِندَ اللّهِ کبیرٌ.پیامبر خدا(ص): هرگز هیچ یک از مسلمانان را کوچک مشمار؛ زیرا کوچک آنان نیز، در نزد خداوند، بزرگ است.
تنبیه الخواطر: ج ۱ ص ۳۱
قصه ی عشق در قرآن
خداوند برای بهسازی و بازیابی  درک مردم و تقویت قوَه ی بالغ فکری بشر جهت تکامل از  ابزار قصه  در آموزه هایش استفاده کرده است که همه ی این قصه های حکمت آموز سربازان خدا محسوب شده و دارای رویکرد  مبانی تربیتی بسیار بالایی است
آیه 62 آل عمران:  إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ
این همان سرگذشتِ واقعی (مسیح) است.  و هیچ معبودی، جز خداوند یگانه نی
حوادث دردناک پس از رحلت پیامبر (صلى الله علیه
وآله وسلم)

پس از آنکه پیامبر، دل از سراى فرودین ناسوتى بر کند و رحل
اقامت را در عوالم فرازین ملکوت افکند بادهاى آزماینده بر مسلمانان وزیدن گرفت و
همگان را غربالى نمود به گونه اى که ایمانداران که در عقیده خویش استوار بودند را
از منافقانى که نقاب اسلام بر چهره زده بودند از یکدیگر جدا کرد.
و گفتار حضرت سبحان جل و علا راست از آب در آمد آنجا که
فرمود:
(وَ مَا
مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَ
✅ در متنی که قبل از این در قسمت
اول از عنوان مذکور نوشتم، اشاره کردم که:

در
تأیید و رد موضوع "نوپدید بودن یا نبودن بحث ولایت فقیه" سخن بسیار گفته
شده است و برای روشن شدن مسأله می‌بایست به فرآیند تولید علم و تجربه تاریخی روحانیت
در تحقق اسلام توجه نمود.
علوم
هیچ‌گاه به یکباره تولید نمی‌شوند بلکه همیشه در گام اول اُمهات و کلیاتی یقینی
مشخص می‌گردد سپس مبتنی بر آن در صحنه عینی و عملی براساس آن امهات عمل می‌شود و
بعد از مشخص نمودن ایرادات و اشک
ترکیه به اسانی به سوریه لشکر کشی کرده، مردم آنجا را به خاک و خون کشیده، همانطور که در گذشته، اسکندرون را ضمیمه خاک خود کرده و: آرارات را از ایران به سرقت برد. اکنون نیز اساس اخبار محرمانه ای که در اختیار ماهین نیوز است، می خواهد  بخش جدیدی به کشور خود ضمیمه نماید. یعنی واقعا کسی نیست مقابل او بایستد؟ لیرهای ترکیه چشم چه کسانی را کور کرده است؟ چون می خواهد اس سیصد، از روسیه بخرد روسیه دست او را باز گذاشته؟ یا چون گاز از ایران می خرد مجاز به هر کا
 
هواداران بنی‌‌امیه و وهابیت در قرون مختلف و حتی عصر حاضر، کوشیده‏اند نهضت امام حسین(ع) را نوعی شورش، آشوب، فتنه‏انگیزی، ایجاد تفرقه در امت و تمرد از خلافت معرفی کنند و در کشتن او، حق را به جانب یزید بدهند که یک‏ شورش‌گر بر ضد خلافت مرکزی را کشته است! در این مورد، به احادیثی هم استناد می‏کنند که رسول‌خدا(ص) به کشتن کسی که یک‌‌پارچگی امت را به‌هم‌زده فرمان داده‏ است و می‏گویند: «ان یزید قتل‌الحسین بسیف جده» یزید حسین را با شمشیر جدش ک
بسم الله الرحمن الرحیم
از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله روایت شده که به امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: هر گاه خواستى هر چه را که مى‏‌شنوى و مى‏‌خوانى حفظ کنى، این دعا را در تعقیب تمام نمازها بخوان:
سُبْحَانَ‏ مَنْ‏ لَا یَعْتَدِی‏ عَلَى‏ أَهْلِ‏ مَمْلَکَتِهِ‏، سُبْحَانَ‏ مَنْ‏ لَا یَأْخُذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ، سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِیمِ، اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِی قَلْبِی نُورًا وَ بَصَرًا وَ فَ

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها