نتایج جستجو برای عبارت :

دور أصول الفقه في التفسير

بسم الله الرحمن الرحیم 
دور أصول الفقه فی التفسیر
الدروس علیها كلمة سر یتم ارسالها للطلاب عند التسجیل فی المادة 

ت
عنوان الدرس
الرابط

1
دور أصول الفقه فی التفسیر 1

2
دور أصول الفقه فی التفسیر 2

3
دور أصول الفقه فی التفسیر 3

4
دور أصول الفقه فی التفسیر 4

5
دور أصول الفقه فی التفسیر 5

6
دور أصول الفقه فی التفسیر 6

7
بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ العرب الجاهلی و أثره على التفسیر
االدروس علیها كلمة سر یتم تسلیمها للطالب عند التسجیل 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
تاریخ العرب الجاهلی و أثره على التفسیر 1

2
تاریخ العرب الجاهلی و أثره على التفسیر 2

3
تاریخ العرب الجاهلی و أثره على التفسیر 3

4
تاریخ العرب الجاهلی و أثره على التفسیر 4

5
تاریخ العرب الجاهلی و أثره على التفسیر 5

6
تاریخ العرب الجاهلی و أثره على التفسیر 6

7
تاریخ العرب الجاهلی و أثره على التفسیر 7

8
تاریخ ا
کتاب «الموجز فی اصول الفقه» مانند اغلب کتاب‌های آموزشی حوزه، پژوهش محور است و این موضوع، فراگیری علم اصول را برای مبتدیان اندکی دشوار نموده است. این مشکل مرا واداشت که برای تسهیل در یادگیری، با توجه به اصول تدوین متون آموزشی تغییراتی در کتاب اعمال کنم.
اموری که برای آموزشی‌تر شدن این کتاب انجام گرفته، به قرار زیر است:
درس‌بندی کردن کتاب.مشخص کردن هدف‌های یادگیری هر درس.خلاصه نویسی برای هر درس.قرار دادن تمرین برای هر درس.افزودن تاریخ علم
امام صادق علیه السلام:
 
اگر از وقوع چیزى بیم دارى و یا حاجتى مى ‏خواهى، آغاز سخن کن به نام خدا و او را تمجید کن و ستایش نما چنانچه شایسته آن است، و بر محمد (صلی الله علیه و آله) صلوات فرست و حاجت خود را بخواه و خود را به گریه بدار گرچه به اندازه سر مگسى باشد، زیرا پدرم (علیه السلام) همیشه مى‏فرمود: نزدیکترین حال بنده به خداوند پرورنده عز و جل وقتى است که او در سجده باشد و گریان باشد.
 
أصول الکافی، جلد‏6، صفحه61

 
بسم الله الرحمن الرحیم
الشیطان فی القرآن 
بالاعتماد على تفسیر المیزان للسید العلامة محمد حسین الطباطیائی قدس سره 
الدروس علیها كلمة سر ، یتم تسلیمها عند التسجیل فی المادة الدراسیة 

ت
عنوان الدرس
الرابط

1
أسئلة البحث 

2
مقدّمة فی أهمیة معرفة الشیطان و 
المنهج الصحیح فی معرفة الشیطان فی القرآن


3
أصول و مقدمات معرفة الشیطان ج1

4
أصول و مقدمات معرفة الشیطان ج2

5
طریقة عمل الشیطان و إغوائه للانسان 

6
تزیین الأعمال : أنواع التزیین، فاعل التزی
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الحجة من أصول الكافی 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
الحجة من الكافی 1

2
الحجة من الكافی 2

3
الحجة من الكافی 3

4
الحجة من الكافی 4

5
الحجة من الكافی 5

6
الحجة من الكافی 6

7
الحجة من الكافی 7

8
الحجة من الكافی 8

9
الحجة من الكافی 9

10
الحجة من الكافی 10

11
الحجة من الكافی 11

12
الحجة من الكافی 12

13
الحجة من الكافی 13

14
الحجة من الكافی 14

15
الحجة من الكافی 15

16
الحجة من الكافی 16

17
الحجة من الكافی 17
آداب سخن گفتن
در اسلام باب وسیعی برای این مسأله گشوده شده، از جمله اینکه: تا سخن گفتن ضرورتی نداشته باشد سکوت از آن بهتر است. چنانکه در حدیثی از امام صادق  علیه السلام  می خوانیم: السکوت راحة للعقل؛ سکوت مایه آرامش فکر است. [1]
و در حدیثی از امام علی بن موسی الرضا  علیه السلام  آمده است:من علامات الفقه: العلم و الحلم و الصمت، ان الصمت باب من ابواب الحکمه؛ از نشانه های فهم و عقل، داشتن آگاهی و بردباری و سکوت است، سکوت دری از درهای حکمت است. [2]البت
﷽ابو طالب رضی اللّه عنه یاور رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم
 
الکافی عَلِیٌّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی نَصْرٍ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِیِّ عَنْ عُبَیْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ قَالَ: لَمَّا تُوُفِّیَ أَبُو طَالِبٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ نَزَلَ جَبْرَئِیلُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ اخْرُجْ مِنْ مَکَّةَ فَلَیْسَ لَکَ بِهَا نَاصِرٌ وَ ثَارَتْ قُرَیْش
بسم الله الرحمن الرحیم
مناهج التحقیق فی علوم القرآن


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مبادئ مناهج التحقیق

2
الطریقة المتبعة للتحقیق فی علوم القرآن: كیف نستخدم المعجم المفهرس

3
المناهج الموردیة و التوصیفیة و غیرها مع نماذج

4
تغیر الفكر البشری و تطوره و أدلة ثبات القرآن الوحیانی 

5
شبهات حول وحیانیة تمام الآیات القرآنیة و رد أدلة تأثره بالزمان و المكان و الخرافات!

6
المنهج العقلی فی التفسیر: آلیات و محدودیات و نماذج

7
المنهج النقلی أنواعه و خصوصیاته
بسم الله الرحمن الرحیم
برنامج شهر رمضان المبارك سنة 1440 هـ 
هدى للمتقین 3
(تتمةالتفسیر التربوی لسورة البقرة المباركة)


ت
عنوان المحاضرة
الرابط

1
 هدى للمتقین 21

2
هدى للمتقین 22

3
هدى للمتقین 23

4
هدى للمتقین 24

5
هدى للمتقین 25

6
هدى للمتقین 26

7
هدى للمتقین 27

8
هدى للمتقین 28

9
هدى للمتقین 29

10
هدى للمتقین 30

11
مقدمة فی التفسیر العرفانی لسورة البقرة المباركة




 
 
 
 
درآمد:
نواندیشی دینی یکی از سر‌فصل‌های مهم و کاربردی در حوزه‌های علمیه است. امروزه تقریبا در بسیاری از نشست‌های علمی، ابعادی از این سرفصل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. شناخت نواندیشی‌دینی و مبانی آن و آشنایی با نظر امام و رهبری پیرامون این سرفصل، از مهمترین مباحث موجود است؛ لذا برآن شدیم تا با مصاحبه‌ای با حجت الاسلام صبوری به بررسی ابعاد مختلف این سرفصل بپردازیم. حجت الاسلام صبوری از جمله پژوهشگران جوان حوزه هستند که چندین سال
 
در تعابیر فقهاء، معیاری برای حلیّت گوشت آبزیان بیان شده است. آنها فرموده‌اند: آنچه از روایات بدست می‌آید این است که گوشت حیوانات دریایی خورده نمی‌شود؛ یعنی خوردن آن حرام است،[1] مگر آن نوع از ماهی که پولک (فلس) داشته باشد[2] و خرچنگ از چنین ویژگی برخوردار نیست.
علاوه بر این‌که؛ برای حرمت گوشت خرچنگ، دلیل خاصّی هم در روایات وجود دارد. امام موسی بن جعفر; می‌فرمایند: «خوردن جرّی (نوعی ماهی) و لاک‌پشت و خرچنگ حرام است».[3]
بنابراین خوردن خرچنگ ا
بسم الله الرحمن الرحیم
السید الامام الخامنائی حفظه الله :
فكرة تجمع المراكز الثقافیة هی عبارة عن (ربط القلوب و تقویة العزائم)
مع اقتراب ولادة منجی البشریة عجل الله تعالى فرجه الشریف
ملتقى هندسة الجهاد الثقافی یقیم ◀️ التجمع السنوی "السابع" للمراكز الثقافیة 1440
الفئة المستهدفة : اداریات و مدرسات المراكز الثقافیة و الدینیة
محاور البرنامج
1⃣ ملف النقاش : دراسة میدانیة لأهم المشاكل الاجتماعیة مع تنظیمها حسب الاولویات
2⃣ سلسلة المباحث المهد
بسم الله الرحمن الرحیم
السید الامام الخامنائی حفظه الله :
فكرة تجمع المراكز الثقافیة هی عبارة عن (ربط القلوب و تقویة العزائم)
مع اقتراب ولادة منجی البشریة عجل الله تعالى فرجه الشریف
ملتقى هندسة الجهاد الثقافی یقیم ◀️ التجمع السنوی "السابع" للمراكز الثقافیة 1440
الفئة المستهدفة : اداریات و مدرسات المراكز الثقافیة و الدینیة
محاور البرنامج
1⃣ ملف النقاش : دراسة میدانیة لأهم المشاكل الاجتماعیة مع تنظیمها حسب الاولویات
2⃣ سلسلة المباحث المهد
«بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم»
.
«اصول الفقه»
.
فایل های متنی که تقدیم محضر شما می شود، تقریرات درس اصول فقه مرحوم مظفر است که از روی صوت تدریس استاد بزرگوار حجة الاسلام حسین بغدادی (زید عزه) پیاده شده است. این تقریرات هر چند با نهایت دقت پیاده سازی شده، ولی زیر نظر استاد نبوده و تقریر شخصی محسوب می شود. لذا لازم است حتما صوت کلاس ها را گوش دهید..
صوت تدریس را می توانید از کانال ایتا این درس از اینجا دانلود بفرمایید.
.
دانلود متن تقریر بخش مق
بسم الله الرحمن الرحیم
السید الامام الخامنائی حفظه الله :
فكرة تجمع المراكز الثقافیة هی عبارة عن (ربط القلوب و تقویة العزائم)
مع اقتراب ولادة منجی البشریة عجل الله تعالى فرجه الشریف
ملتقى هندسة الجهاد الثقافی یقیم ◀️ التجمع السنوی "السابع" للمراكز الثقافیة 1440
الفئة المستهدفة : اداریات و مدرسات المراكز الثقافیة و الدینیة
محاور البرنامج
1⃣ ملف النقاش : دراسة میدانیة لأهم المشاكل الاجتماعیة مع تنظیمها حسب الاولویات
2⃣ سلسلة المباحث المهد
«بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم»
.
«اصول الفقه»
.
فایل های متنی که تقدیم محضر شما می شود، تقریرات درس اصول فقه مرحوم مظفر است که از روی صوت تدریس استاد بزرگوار حجة الاسلام حسین بغدادی (زید عزه) پیاده شده است. این تقریرات هر چند با نهایت دقت پیاده سازی شده، ولی زیر نظر استاد نبوده و تقریر شخصی محسوب می شود. لذا لازم است حتما صوت کلاس ها را گوش دهید..
صوت تدریس را می توانید از کانال ایتا این درس از اینجا دانلود بفرمایید.
.
دانلود متن تقریر بخش مق
 
 
درآمد:
نواندیشی دینی یکی از سر‌فصل‌های مهم و کاربردی در حوزه‌های علمیه است. امروزه تقریبا در بسیاری از نشست‌های علمی، ابعادی از این سرفصل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. شناخت نواندیشی‌دینی و مبانی آن و آشنایی با نظر امام و رهبری پیرامون این سرفصل، از مهمترین مباحث موجود است؛ لذا برآن شدیم تا با مصاحبه‌ای با حجت الاسلام صبوری به بررسی ابعاد مختلف این سرفصل بپردازیم. حجت الاسلام صبوری از جمله پژوهشگران جوان حوزه هستند که چندین سال به
«بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم»
.
«اصول الفقه»
.
فایل های متنی که تقدیم محضر شما می شود، تقریرات درس اصول فقه مرحوم مظفر است که از روی صوت تدریس استاد بزرگوار حجة الاسلام حسین بغدادی (زید عزه) پیاده شده است. این تقریرات هر چند با نهایت دقت پیاده سازی شده، ولی زیر نظر استاد نبوده و تقریر شخصی محسوب می شود. لذا لازم است حتما صوت کلاس ها را گوش دهید..
صوت تدریس را می توانید از کانال ایتا این درس از اینجا دانلود بفرمایید.
.
دانلود متن تقریر بخش (مج
آویزان شدن چهار تن از علمای ارشد اهل تسنن به قاطر امام رضا علیه السلام !!!
عجلونی از علمای بزرگ اهل تسنن می‌نویسد:
وفی مسند الفردوس لمادخل علی بن موسى الرضا نیسابور بغلة شهباء فخرج علماء البلد فی طلبه منهم یحیی بن یحیی و ابن راهویه و احمد بن حرب و محمد بن رافع فتحلقوا بلجام دابة .
هنگامی كه امام رضا سوار بر قاطر وارد نیشابور وارد شد علما به استقبال خارج شدند و یحیی بن یحیی و ابن راهویه و احمد بن حرب و محمد بن رافع به افسار قاطر امام رضا آویزان ش
خلاصه کتاب مصباح الهدایه (شامل باب سوم و چهارم و نکات و واژه های مهم کل کتاب)
نسخه:پی دی اف با کیفیت بسیار بالا
حجم فایل:14 مگابایت
به همراه تعداد زیادی نمونه سوال امتحانی پیام نور همراه با پاسخنامه
دانلود فایل














Missing: خلاصه ‎| ‎Must include: ‎خلاصه

مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه - ساربوک
sarbook.com/product/336438/مصباح-الهدایه-ومفتاح-الکفایه0همایی

Translate this page
خلاصه مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه : مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه مشهور به مصباح‌الهدایه )ب
 

Library

01 - الکتب الفارسیة

02 - الکتب العربیة

01- المعارف القرآنیة

02- معارف نهج البلاغة

03- معارف الصحیفة السجادیة

04- المعصومون علیهم السلام

05- الشخصیات و الاصحاب و العلماء

06- الحدیث

07- الادیان و المذاهب و الفرق

08- الاعتقادات

09- الاعمال العبادیة

10- الاخلاق الاسلامی و التربیة الاسلامیة

11- المناسبات

12- الفقه و الاحکام

13- الحوزوی

14- العلوم و الفنون المختلفة

15- المتفرقات و المعلومات العامة

16- التاریخ و الجغرافیا

17- الادب

18- الطبابة

19- الدراسی
ی



نام کتاب

جایگاه کتاب

نسخه مورد تدریس

سال تدریس

تعداد کل صوت های این قسمت

هزینه خرید لینک دانلود


الموجز فی اصول الفقه آیت الله سبحانی

اولین کتاب در سیر اصول فقه

چاپ 96

98

تدریس این کتاب به تازگی آغاز شده است.

رایگان


 

.
الموجز

جدول دانلود صوت های این صفحه بصورت یک جا (با کیفیت خوب)



فایل زیپ

به زودی...







.

جدول دانلود صوت ها به تفکیک جلسات (با کیفیت عالی)


 
بانگ نماز
بسیاری از کسانی که پایبند به انجام عبادت می باشند ، برای یاد آوری زمان برپا داشتن نماز ، به ویژه برای برخاستن از خواب ، برای نماز صبح ، از ساعت استفاده می کنند ، از این رو زنگ ساعت که نواخته می شود ، آنان از خواب بیدار شده و خود را برای نماز مهیّا می کنند ، در این راستا ، استفاده از ساعت و تنظیم آن ، نشانه ی تعهّدی است که شخص مؤمن نسبت به انجام عبادت دارد .
در گذشته های دور که چنین ابزاری برای یاد آوری وقت نماز وجود نداشت ، مردم از نشان
اگر من بجای مسوول  صدا سیما بودم یک شبکه 24 ساعته اختصاص می دم به پاسخ به شبهات دینی مردم در رابطه با کرونا و تمهیدات مربوط به آن! 
امام صادق(علیه‏ السلام) فرمودند: 
اِغْسِلُوا اَیْدیَکُمْ قَبْلَ الطَّعامِ وَ بَعْدَهُ فَاِنَّهُ یَنْفِی الْفَقْرَ وَ یَزیدُ فِی الْعُمُرِ؛ 
دست‏هایتان را قبل و بعد از غذا خوردن بشویید، که فقر را می‏ بَرَد و بر عمر می‏ افزاید. 
محاسن ، ج 2، ص 202، ح 1594.
امام صادق (علیه ‏السلام) فرمودند: 
تَجَنَّـبُوا الْبَوایِقَ
مرحوم محدّث نوری (قده) در
خاتمۀ «مستدرک» ـ که بسیار کتاب نافعی است و برای خبرویّت در بحث‌های رجالی و حدیثی
دیدن یک دور آن خیلی نافع و کارگشاست ـ در فائدۀ اولی ـ که در این چاپ جدید
«مستدرک» که به‌حسب تسلسل جلد یکِ نوزده می‌شود 
ـ کتبی را ذکر کرده که عدّۀ زیادی از آنها در اختیار صاحب «وسائل» بوده ـ
بعضی‌هایش هم نبوده ـ و به آنها اعتقاد نداشته. حدود 73
کتاب است: کتاب «إثبات الوصیّة»، کتاب «العروس»، کتاب «الغایات»، کتاب «المانعات»،
«مصباح الشری
خواص مصرف عسل از نظر متخصصین طب سنتی
 
 
عسل که به ذات شیرین است و شیرینی خود را از گرده های گل می گیرد و برخلاف شیرینی های مصنوعی باعث رخوت نمی شود.
 
خواص عسل در طب سنتی
 
بهترین نوع عسل از دیدگاه طب سنتی، عسلی سرخ رنگ، شفاف، غلیظ، خوشبو و خوش طعم است که وقتی آن را با انگشت برمی دارید، تار ببندد.* در طب سنتی، اعتقاد بر این است که مصرف عسل می تواند رطوبت ها را از عمق بدن دفع کند. ضمن اینکه این خوراکی بسیار مغذی برای درمان و پیشگیری از انسداد عروق،
شیخ طوسی مشهور به شیخ الطائفه (به معنای بزرگ قوم شیعیان) از فقهای بی‌نظیر و درجه یک تاریخ شیعه است که از کتاب‌های چهارگانه اصلی شیعه دو کتاب به ایشون اختصاص داره. افتخار شاگردی شیخ مفید رو داراست و به دست خلیفه عباسی وقت، کرسی تدریس کلام بغداد به ایشون سپرده میشه. شیخ طوسی بعد از وفات سید مرتضی، رهبری و مرجعیت شیعیان رو هم به عهده میگیره.
 
ایشون جایی در بحث جواز عمل به خبر واحد می‌فرماید که: «حتی یک باب فقهی نداریم که در آن میان فقهای
شیخ طوسی مشهور به شیخ الطائفه (به معنای بزرگ قوم شیعیان) از فقهای بی‌نظیر و درجه یک تاریخ شیعه است که از کتاب‌های چهارگانه اصلی شیعه دو کتاب به ایشون اختصاص داره. افتخار شاگردی شیخ مفید رو داراست و به دست خلیفه عباسی وقت، کرسی تدریس کلام بغداد به ایشون سپرده میشه. شیخ طوسی بعد از وفات سید مرتضی، رهبری و مرجعیت شیعیان رو هم به عهده میگیره.
 
ایشون جایی در بحث جواز عمل به خبر واحد می‌فرماید که: «حتی یک باب فقهی نداریم که در آن میان فقهای
شیخ طوسی مشهور به شیخ الطائفه (به معنای بزرگ قوم شیعیان) از فقهای بی‌نظیر و درجه یک تاریخ شیعه است که از کتاب‌های چهارگانه اصلی شیعه دو کتاب به ایشون اختصاص داره. افتخار شاگردی شیخ مفید رو داراست و به دست خلیفه عباسی وقت، کرسی تدریس کلام بغداد به ایشون سپرده میشه. شیخ طوسی بعد از وفات سید مرتضی، رهبری و مرجعیت شیعیان رو هم به عهده میگیره.
 
ایشون جایی در بحث جواز عمل به خبر واحد می‌فرماید که: «حتی یک باب فقهی نداریم که در آن میان فقهای
پیامبر ۲۳ سال روزی ۵ بار نماز می خواند و مردم هم پشت سر او نماز می خواندند....اما امروزه سر روی هم گذاشتن یا بغل پهلو بودن دستها در نماز بین شیعه و سنی اختلاف است!!!!!!!!!!چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یکی از مهمترین اختلافاتی که بین شیعه و اهل سنت در نحوه نماز خواندن وجود دارد در باز و بسته بودن دست در حین نماز است در این رابطه باید گفت که نمازی که شیعیان می خوانند کاملا شبیه نمازی است که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله ) می خواند و به این مطلب حت
 
نفقه از نظر فقهای اسلام
برای نفقه معانی مختلفی در کتاب های لغت بیان شده است از جمله ریشه ی معنای نفقه را صرف و خرج و آنچه که از دراهم کم و فانی شود، می دانند همانگونه که در المنجد آمده «نفق ، ینفِقُ ، نفقاً فقد و فنی و قُل » (چیزی کم و فانی شد
مشخصات فایل

تعداد صفحات
38

حجم
0 کیلوبایت

فرمت فایل اصلی
doc

دسته بندی
فقه و حقوق اسلامی

توضیحات کامل
نفقه از نظر فقهای اسلام
 
گفتار اول- تعریف نفقه:
بند اول- معنای لغوی نفقه:
برای نفقه معانی مختلفی در کتا
یکی از عبارات مهم و عمده‌اش
که همان اصل مطلب است از مجلسی اوّل است که به‌حسب نقل این طور گفته: «من فضل
اللّه علینا أنّه کان السیّد الفاضل، الثقة المحدّث، القاضی أمیر حسین (ره)
مجاوراً عند بیت اللّه الحرام سنین کثیرة»؛ یعنی: فقط برای حج نرفته بوده، چند سال
آن جا مقیم بوده. «وبعد ذلک جاء إلی هذا البلد»؛ یعنی: اصفهان؛ چون مرحوم مجلسی
پدر اصفهان بوده. «ولمّا تشرّفت بخدمته وزیارته، قال» خود مرحوم سید حسین «:إنّی
جئتکم بهدیّة نفیسة، وهی الفقه الر
گلۀ مختصری هم بنده به مرحوم
مجلسی دارم و ندیده‌ام آقایان گفته باشند. مسافت قم تا اصفهان 180
کیلومتر است. (1) این که کاری نداشت که خود ایشان در مناسبت‌های
زیارتی قم، دو نفر عالم به  قم می‌فرستاد ـ
و یا خودش به قم تشریف می‌آورد ـ از میرسید حسین بپرسند: این حجّاج قمی چه کسی
بودند که به مکّه آمدند و کتابی آوردند و آیا آن کتاب از مکّه برگشت یا برنگشت؟
خب، اگر کتاب برگشته، خود مرحوم مجلسی مستقیم از آن کتاب نقل کند. حتی اگر به جای
قم کوفه یا مثلاً کشّ و
تعداد طلاق
درفقه امامی زوجه پس از سه بار طلاق عدی بر شوهر حرام موقت می‌شود. در  این مثال زوج زمانی می‌تواند با زوجه نکاح واقع نماید که زوجه با نحلل ازدواج نماید. و نیز پس از نه بار طلاق عدی (پس از هر سه طلاق یک محلل وجود دارد) بر زوج حرام موبد می‌شود. در این موضوع اختلافی نیست. دکتر محقق در این باره به تفصیل می‌گوید:
«… بر موضوع فوق اجماع فقهاى امامیّه محقّق است و نصوص بسیار زیادى از سوى معصومین (ع) در خصوص آن وارد گردیده؛ ولى باید توجّه داشت که
1-12. مفاهیم کلیدی1-12-1 حقواژۀ حق در لغت به معناى ثبوت و ثابت[1] و ضدّ باطل آمده است.[2] راغب می گوید: اصل حقّ بمعنى مطابقت و موافقت است.[3] صاحب مجمع گوید: حقّ آنست که شى ء در موقع خود واقع شود.[4] سخن مجمع عبارت اخراى قول راغب است پس معناى حقّ مطابقت و وقوع شى ء در محل خویش است و آن در تمام مصادیق قابل تطبیق است. لغت نامه دهخدا معانى متعددى براى این واژه ذکر می کند ازجمله : راست کردن سخن، درست کردن وعده، یقین نمودن، ثابت شدن، غلبه کردن به حق، موجود ثابت
 
خواستگاری و شرائط آن
 
خواستگاری و نامزدی مقدمه نکاح است و با توجه به اهمیّت ذی‏المقدمه، مقدمه هم مهم تلقّی می‏شود.
 
از نظر حقوقی، مادام که صیغه عقد نکاح جاری نشده، زن و مرد نسبت به هم بیگانه تلقّی می‏شوند گر چه خواستگاری صورت گرفته و مورد قبول نیز واقع شده باشد.
 
قانونگذار خواستگاری پذیرفته شده را نیز وعده ازدواج می‏نامد و آن را قابل عدول می‏داند(ماده 1035 ق.م)ولی قابل عدول بودن وعده نکاح از اهمیّت آن نمی‏کاهد چه دانستن آثار حقوقی خواس
دلیل دوم: سنة
ابتدای سال تحصیلی عرض کردیم مجوزون و معتقدان به حجیت خبر واحد به چهار دلیل کتاب، سنت، اجماع و عقل تمسک کرده‌اند برای اثبات حجیت خبر واحد. دلیل اول که آیات بود تمام شد و مرحوم شیخ انصاری نتیجه گرفتند هیچ یک از آیات دال بر حجیت خبر واحد نیست.
دومین دلیلی که بر حجیت خبر واحد مورد استدلال قرار گرفته سنت و روایات است.
البته روشن است که در این دلیل باید تواتر روایات را ثابت کنند که به طور قطعی و یقینی حجیت خبر واحد ظنی ثابت شود و الا نمی
از نظر اسلام، حجاب بانوان، تنها پوشیدن اندام، بازوها، زیر گلو، بنا گوش و مواضع زینت و زیبایی نیست، بلکه ستر و پوشش، یک نوع فرهنگ دینی است که احکام ویژه خود را دارد.
همان گونه که بر مرد اجنبی نگاه به بدن زن نامحرم جایز نمی باشد، بر بانوان نیز واجب است اندام و نقاط زینتی خود را از مردان نامحرم بپوشانند.
البته مردها نیز حتی المقدور باید بدن خود را از زنان نامحرم بپوشانند، به ویژه اگر بدانند که زن ها به قصد لذت و یا ریبه به بدن آنان نگاه می کنند.(1)
جلسه سی و چهارم (دوشنبه، 98.09.11)                                بسمه تعالی
الثالث: الإجماع... ص311
دلیل سوم: اجماع
سومین دلیلی که بر حجیت خبر واحد اقامه شده اجماع علماء است.
شش وجه و بیان در تبیین استدلال به اجماع وجود دارد:
وجه اول: ادعای اجماع به نحو موجبه جزئیه
قبل از تبیین وجه اول به جهت ورود دو اصطلاح منطقی و اصولی در عبارت مرحوم شیخ انصاری و به جهت یادآوری مباحثی که سالهای قبل خوانده‌اید به دو مقدمه اشاره می‌کنیم:
مقدمه اول، منطقی: اصطلاح

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

لیلی وار..